August 17, 2025

Jak v Playful stavíme kurikulum?

Co jsou vlastně ty dovednosti, co v Playful budujeme? Podle čeho se rozhodujeme, kdy a jaké téma zařadíme? Prý připravujeme děti na 21. století, co to ale konkrétně znamená?Pojďme si přiblížit, jak nad tím přemýšlíme.

V základu vycházíme z obecně uznávaných kompetenčních modelů. To, co děti chceme učit jsou totiž kompetence, neboli soubor znalostí, dovedností a postojů, které člověk potřebuje k osobnímu rozvoji, aktivnímu občanství, sociálnímu začlenění a uplatnění na trhu práce. S tím, co konkrétně tyhle kompetence můžou být, nám pomáhají právě kompetenční modely, evropské strategické vzdělávací dokumenty, ale i třeba reporty nadnárodních firem o výhledu na budoucnost.

Načetli jsem si spousty materiálů a nechali se inspirovat metodikami jako SkillsBuilder, CASEL nebo EntreComp. V našem online pojetí, kde zároveň stavíme na zážitku, jsme si ale potřebovali existující modely přizůsobit pro naše prostředí.

Po analýze existujících přístupů jsme se tedy rozhodli soustředit na tři oblasti, které pokrývají to nejzásadnější, co chceme předávat. Našemi třemi soubory kompetencí jsou:

  1. Kompetence k seberozvoji nám pomohou pracovat na našem osobním růstu. Zahrnují uvědomění si vlastních silných a slabých stránek, motivaci k učení, poučení se z chyb, převzetí zodpovědnosti nebo udržení pozitivního přístupu i v náročných situacích.
  2. Kompetence ke spolupráci nám dovolují efektivně fungovat v týmu a zároveň vést ostatní. Patří sem naslouchání a respektování druhých, otevřená efektivní komunikace, schopnost prezentovat a obhájit své názory, konstruktivní vyjednávání, asertivita i převzetí role lídra, když je to potřeba.
  3. Kompetence k řešení problémů umožňují dobrou orientaci v nových a složitých situacích a také hledat funkční řešení. Zahrnují taktiku, plánování a rozhodování, ale i improvizaci, tvořivost a práci s cíli. Opírá se o analýzu a syntézu informací, hledání souvislostí a využívání dostupných příležitostí a zdrojů.

Pokrýváme tak celé spekrtu potřebných kompetencí, které zmiňované modely zdůrazňují. Pokud dokážeme poznat sami sebe a rozvíjet se, zvládneme pracovat s týmem a případně jej vést, tak se společně dostaneme i k řešení výzev a problémů, což je poslední střípek naší skládačky, ke kterému je potřeba mít potřebné kompetence.

Jak u nás vypadají první 3 měsíce?

Pořadí a hloubku témat pak volíme podle toho, abychom na setkáních mohli vzájemně stavět. První měsíc v kurzu je spíše seznamovací, třetí měsíc zase více reflektivní a sebe-poznávací. Zároveň ale myslíme na to, že ne každý má možnost se zúčastnit všech setkání a setkání tedy fungují do jisté míry i jako individuální celky.

Cílem prvních setkání je především navázat vztah s dětmi a vytvořit baseline, ze které můžeme společně vycházet a ze které se můžeme v dalších měsících odrážet. Pro plánování dalšího rozvoje je totiž zásadní vědět, odkud začínáme.

Každé setkání, každý měsíc i každý čtvrt rok postupně skládají skládanku našich tří souborů kompetencí. Každý měsíc má zároveň jednu hlavní hru, kterou děti hrají a s tím spojené jedno hlavní téma, což se začíná projevovat především po prvním čtvrt roce, kdy už víme, která témata jsou pro skupinku nejrelevantnější.

Vytyčenými kompetencemi to ale nekončí. Online prostor nám dává spoustu možností a je škoda je nevyužít. Pro vybrané skupinky tedy rádi nabízíme bonusová témata, konkrétnějšího, praktičtějšího rázu, jako je například finanční gramotnost, procvičování jazykových schopností nebo nácvik konkrétních dovedností, jako je třeba prezentování.

Další články

Zobrazit všechny